Nahrávám

Napiš pro vyhledání

V následujích týdnech zde zveřejníme 3 články o sponzoringu.
První článek jsem napsal z vlastní zkušenost o tom, jak sponzoring získat. V dalších dvou článcích se poté zeptám na názor firmy a jezdce. Co jim sponzoring přínáší, jak ho vnímají a zda je možné v českém prostředí aktuálně získat i finanční podporu?

Rider: Ondra Beneš, Photo: Lukas Mikula

Sponzoring je téma, o kterém se veřejně příliš nemluví, a tak jsem se rozhodl ho trochu rozkrýt. Za mojí freeski kariéru mne podpořila asi desítka firem a je tedy z čeho porovnávat (Zag, Dynastar, Amplid, Armada skis, Horsefeathers, Skateshop.cz, Shred, Foshna, Vagus, Bern helmets, BigAir.cz, Neff, EC Headwear, RedBull). O sponzoring jsem naposledy žádal asi před 10 lety, kdy sociální sítě byly ještě v začátcích. V té době vycházel v ČR tíštěný FREESKI Magazín a videa měla premiéru jednou ročně na podzim. Dnes se situace o dost změnila. Mám za to, že počet fanoušků na FB, Instagramu a Youtube je nyní jedním z hlavních předpokladů pro získání sponzora.

Rider: Ondra Beneš, Photo: Lukas Mikula

 

Podpora vs. Sponzoring

Nejdřív bych rád rozdělil “sponzoring” na 4 kategorie tak, jak je vnímám já. První dvě nazývám podporou a druhé dvě sponzoringem.

a) Sleva na vybavení (podpora)
Základ, kdy firma nabídne jezdcům slevu na vybavení.

b) Vybavení zdarma (podpora)
Jezdec dostáva například jeden pár lyží na sezónu zdarma. Pokud dostává víc věcí, klidně už označuji i jako sponzoring.

c) Vybavení + finanční prostředky (sponzoring)
Zdarma vybavení a k tomu mimořádně proplacení benzínu na závody, zaplacení letenky apod.

d) Plný sponzoring
Tohle už je sponzoring, jaký mají světoví pro-rideři. Spousta vybavení zdarma a k tomu velký rozpočet na cestovní či dokonce stálý měsíční plat.

 

Každá firma má nastavené podmínky trochu jinak. Jedna nabídne třeba 2 páry lyží na sezónu zdarma za jakýchkoliv okolností. Druhá dává lyže podle toho, jak je zrovna jezdec potřebuje. A třetí poskytne jezdci budget (rozpočet) 30 tisíc a nechá na něm ať si sám zvolí, jestli zrovna potřebuje lyže anebo vázání či hůlky.

Rider: Ondra Beneš, Photo: Lukas Mikula

 

Jak sponzoring získat?

Složitá otázka, kterou jsem často také řešil. Ideální způsob je přes známé a kamarády. Pokud nikoho na správném místě neznáš, nezbývá, než rozesílat maily. Připrav se, že ti však ve většině případů nikdo neodpoví. Pokud budeš mít štěstí, přijde ti alespoň zamítavá odpověď.


Jak napsat mail?

Představení je základ. Na začátku doporučuji napsat krátké představení. Jméno, věk, odkud jsem, kde nejčastěji jezdím, jak dlouho jezdím.
Úspěchy. Teď je čas vytasit všechny dosavadní lyžařské úspěchy. Umístnění na závodech, videa, fotky na kterých jsem se objevil, počet fanoušků na FB a Instagramu.
Plány. Zmínil bych i plány na nadcházející sezónu (mail doporučuji psát těsně před sezónu nebo až po sezóně). Jaké závody mám v plánu, s kým chci natáčet, kde budu jezdit.
Co firmě přinesu. Pokud to potencionální sponzor dočetl až sem, jsi na dobré cestě. Teď si ale říká: ,,Lyže bych mu mohl dát, ale co z toho budu mít já?“ Takže je na místě přesvědčit ho o tom, že pro něj budu přínosem, že zviditelním jeho firmu a produkty. Znění emailu by mohlo vypadat například takto: ,,V nadcházející sezóně se zúčastním všech zastávek českého poháru, každý týden budu přidávat lyžařskou fotku na instagram a facebooku s označením vaší firmy a také plánuji natočit 3 minutové video, kam mohu umístit vaše logo. Na sociálních sítích mě aktuálně sleduje 1000 fanoušků a doufám, že tento počet v průběhu zimy zdvojnásobím.“
Závěr. Pokud tohle není tvůj první mail a už víš co chceš od sponzora, nebál bych se to do mailu napsat. Ale samozřejmě s citem a vyvarovat se slova CHCI. Napsat by se to dalo třeba následovně: ,,Na oplátku bych od vás rád získal vázání …“ Případně může být jenom: ,,Budu rád za jakoukoliv podporu a těším se na vaší odpověď.“

 

Celý mail by měl být stručný, výstižný a bez hrubek! Určitě přidej k mailu i pár dobrých fotek a odkaz na video.

Rider: Ondra Beneš, Photo: Lukas Mikula

 

Tohle byl můj pohled na sponzoring a stručný návod na to, jak ho získat. Netvrdím, že se to takto má dělat a že je to správně. Ale mně se tímto způsobem podařilo přesvědčit několik firem, aby mne podpořili. Ještě než začneš s rozesíláním emailů, počkej si na další 2 články o sponzoringu. Příští týden ti zde naservírujeme rozhovor s klukama z Misfit.cz, kteří dovážejí do ČR Armada Skis a spoustu dalších značek. V rozhovoru nám prozradili, kolik žádostí jim týdně přijde mailem, podle čeho je posuzují a jak by měl ideální rider vypadat.

 

Tags:
Autor článku - Ondra Beneš

Ve freeskiingu se pohybuju už pěknou řádku let. Objel jsem velké množství českých i zahraničních závodů, odcoachoval spoustu campů a objevoval se ve freeski filmech i časopisech. Freeskiing mě stále hrozně baví a jsem rád, že se s tebou mohu podělit o své zkušenosti, rady a tipy.

  • 1
Předchozí článek
Další článek

Co si o tom myslíš?

Your email address will not be published. Required fields are marked *