Nahrávám

Napiš pro vyhledání

Zdravím všechny skiery a skierky! Jmenuji se Jan Dančák, jsem 26letý lyžař a fotograf původem z Beskyd, který již několik let žije na Islandu.

Tohle jsem já – Honza z Beskyd.

Jak jsem se sem dostal? Potřeboval jsem si najít práci poté, co jsem skončil s vysokou školou vlastně ještě dřív, než jsem se v ní vůbec poprvé ukázal. A Island se tak nějak nabízel tím, že jsem zde už měl známé a také vidina vydělaných peněz byla určitě větší než u nás. No a samozřejmě ta příroda a vyhlídky… to je prostě TOP! Pobalil jsem tedy batoh, popadl ski bag, a než jsem se nadál, stál jsem s lyžemi na vrcholku hory s výhledem na oceán. Nebudu tomu ale nasazovat růžové brýle, viditelnost mizerná a vítr takový, že jsem se sotva udržel na nohách. A pak jsem hned další den otročil na stavbě. Nosit 30kg balíky kachlí po schodech do 4. patra není žádná sláva, ale odpoledne nebo večer jsem s kámošem vždy našel čas jít prášit, a to bylo v podstatě jediné, na čem mi nakonec záleželo.

Freeride

Abych ale úplně neodradil všechny, kteří zvažují život na Islandu vyzkoušet. Přeskočím tedy vykládání o hromadě shit prací, kterými jsem si tady prošel, a posunu se rovnou do radostnějších časů – do doby, než přišel Mr. Virus.
3 roky jsem pracoval jako kuchař a fotograf pro lodge jménem Deplar Farm, který je na severu Islandu v Tröllaskagi (Trolí poloostrov).

Deplar Farm

Deplar Farm je neskutečné místo uprostřed hor s rekordními úhrny srážek, které přes zimu zapadne sněhem, a my se kolikrát mohli dopravovat do práce pouze na skútrech nebo rolbou.

Sněžné skútry – nedílná součást mého života na Islandu.

Já byl jak v ráji. Po obědě jsem měl často pár hodin času mezi směnami, kdy jsem mohl nasadit lyže a šlapat lajny, které byly v podstatě hned ,,za dveřma“. Super byly taky ,,sledding“ večery při sněhových bouřích, kdy jsme sebrali skútry a šli shredit kolikrát i metr prašanu.

Výšlap a sjezd zpět k Deplar Farm.

Velký zlom pro mě nastal při začátku Heliskiing sezóny, kdy jsem dostal možnost začít létat s klienty jako private fotograf. Heliskiing byl na mém dream listu od doby, kdy jsem jako malý sledoval McConkeyho (Shane McConkey – freeridová legenda, pozn. red.) vyskakovat na vrcholcích aljašských hřebenů, a proto jsem měl skoro slzy v očích, když jsem poprvé vysedával s lyžemi z vrtulníku na vrcholku zdejší hory, vědouc, že tohle je součást mojí práce.

Heliskiing

Na severu se mi zalíbilo natolik, že jsem se odhodlal to tady zaseknout na delší dobu a rozhodl se splnit si další velký sen. Koupil jsem zde malou chatu v horách v oblasti Skíðadalur. Pozemek leží přímo v kopci, takže když se mi nikam nechce jezdit, mám zde svou ,,home run“, kdy nasadím pásy a šlapu přímo z terasy.

Splněný sen – chata, kterou jsem zde koupil.

Chatu si postupně sám rekonstruuji a přes léto pronajímám turistům. Kde pak bydlím? Víceméně venku a v autě. Během léta totiž stejně lítám všude možně, takže se stávám takovým dobrovolným homelessem a kempuju většinou pod MTB trailama. Letos jsem si pořídil dodávku, takže si příští léto budu připadat jak ve five star hotelu.

Můj letní domov je všude možně.

Věci se zde na Islandu v posledním roce hodně změnily, v turistickém sektoru šlo vše do háje a s tím i většina pracovních pozic, na kterých mnoho lidí, stejně jako já, závisí… díky moc, Covide. Doufám, že nadcházející léto už bude cestování o trochu jednodušší a vše okolo turismu se pomalu začne vracet do normálu. Uvidíme…

Heliskiing ještě v době bez Covidu.

Já prozatím budu pokračovat v psaní článků a úpravě gigabajtů fotek, které se mi hromadí. Výhodou toho být nezaměstnaný a zároveň žít v takové lokalitě je to, že máte možnost lyžovat absolutně každý den, když to podmínky dovolí. To znamená, že já momentálně zažívám nejlepší ski sezónu mého života. Díky Covide? Navíc tuhle zimu jsem začal tahat foťák na úplně každý výšlap a ski trip, takže ski/photo materiálu je hromada. Pokud byste se chtěli podívat na více mých fotek, můžete mě najít na Instagramu @jan_dancak nebo mrkněte na www.jandancak.com.

Ach, ty výhledy…

V dalším článku tady na Freeskier.cz vám dopodrobna popíšu, jak vypadá zimní sezóna na Islandu. Vše od sněhových podmínek, ski areálů, až po tipy, kam se podívat a na co se připravit, pokud plánujete v budoucnu přicestovat s lyžemi. Je to delší a určitě zajímavé téma, které se mi sem už ale nevleze.

Takže zatím ahoj!

Tags:
Autor článku - Ondra Beneš

Ve freeskiingu se pohybuju už pěknou řádku let. Objel jsem velké množství českých i zahraničních závodů, odcoachoval spoustu campů a objevoval se ve freeski filmech i časopisech. Freeskiing mě stále hrozně baví a jsem rád, že se s tebou mohu podělit o své zkušenosti, rady a tipy.

• 1

Okomentuj tento článek

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.