Nahrávám

Napiš pro vyhledání

Freeride nebo skialp je pohyb ve volném terénu mimo sjezdovky. To snad každý už ví a snad každý už i někdy zabrousil mimo upravenej kopec a vychutnal si tu svobodu. Freeride přináší neuvěřitelné zážitky z jízdy, ale může být i nebezpečný a to díky lavinám, které si z většiny případů lidé trhají sami. Proto bez lavinového vybavení a aspoň základního lavinového kurzu nelez do freeridu a raději hobluj sjezdovku.


Další informace o freeridu a nabídku freeridových kurzů naleznete například na těchto stránkách:

www.freerideguides.cz
www.freeridecamps.cz
www.alpy4000.cz

Dále jsme pro vás připravili lavinový leták, informující o typech lavin, výběru trasy, lavinových stupních, všech možných rizicích a spoustě dalšího. Více o lavinovém letáku najdete zde.

 

Batoh

Základ. Pokud budeš přemýšlet o koupi nového, koukej po alespoň 30litrovém. Do toho by se ti mělo vejít vše na jednodenní túru. Batoh by měl umožnit rychlé a pevné upnutí lyží. Měl by být dobře přístupný i v rukavicích. Je otrava je neustále sundávat a zase nandavat. A pokud možno více než jednokomorový. 1 komoru zabere složená lopata a lavinová sonda. Do dalších komor si narveš náhradní oblečení, lékárničku, bivakovací vak, něco k jídlu a pití, mapu nebo GPS a mobil. Zapomeň, že máš smartphone za 20000. Ten ti v mrazu se zmrzlými prsty je úplně k ničemu. Pořiď si starej dobrej tlačítkovej a hned si ulož číslo místní záchranné služby a číslo na ski areál v případě nouze.

Pokud vyměníš běžný batoh za lavinový AirBag, věř, že po aktivaci airbagu popluješ lavinou a je velmi pravděpodobné, že se udržíš na povrchu valící se laviny a nebudeš stažen hluboko do sněhu. Airbag je založen na principu „inverzní segregace“. Tento efekt probíhá tak, že ve stejnoměrně se pohybující mase částic se menší částice prosívají dolu, zatímco větší částice putují vzhůru k povrchu. Airbagy tak zvyšují objem uživatele a významně podporují tento efekt.

Pro představu co s tebou udělá lavina a airbag  https://www.youtube.com/watch?v=hR7aAfuAOOQ

 

A to jen díky lesmistrovi panu Aschauerovi. V 70. letech 20. století když utíkal se zastřeleným kamzíkem na batohu. Cestou se mu povedlo strhnout několik malých lavin. Díky přidanému objemu kamzíka jeho tělo nebylo zasypáno. Následovaly pokusy s přivázanými kanystry a balony. Roku 1980 si patentoval nápad a v roce 1985 představil první funkční lavinový batoh ABS.

Airbag dnes

Začátky AirBagu

 

Vyhledávač

Taky jako pípák nebo také pieps (Podle značky Pieps, momentálně jedna z nejlepších na trhu s lavinovým vybavením ). Ale to nemusím moc široce vysvětlovat. Pořízením pípáku bude váš učet o nějakých 7000 až 10000 chudší, ale nutno podotknout, že šetření v tomto případě může mít smrtelné následky. Představ si (pokud na zádech nemáš airbag), že ležíš hluboko pod sněhem v laviništi 300×100 metrů bez pípáku. Těžko tě kámoš najde do 15 minut. 15 minut pod lavinou je sakra dlouhá doba a většinou to končí smrtí. Proto všichni freeriders co jedou s tebou ho musí mít zapnutý na vysílání a v případě zásahu laviny si kamarádi, které nezasáhla lavina, přepnou na příjem a podle síly signálu, který se zobrazuje zvukově, světelně či digitálně, hledají zasypaného. Ptejte se po 3 anténovém vyhledávači. Nejrychleji vyhodnocuje signál a vede vás přímo k zasypanému. Do freeridu s ním choďte vždy jen s plně nabitou baterkou. Pípík nevozíme v batohu ani v kapse, ale vždy na těle pod bundou. 

A co se týče vysoké ceny, vše se dá vyřešit vypůjčením v některém z Outdoor shopů za pár stovek na den.

 

LAVINOVÁ SONDA

Lavinová sonda je klíčovou pomůckou při hledání v laviništi. Používá se k dohledání zasypaného.  Sondou přesně zjistíte, jak je zasypaný hluboko a jaká je jeho poloha, což má významný vliv na rychlost vyhrabání. Význam přesného sondování je pro úspěšnost záchrany velmi důležitý a vůbec nejde o jednoduchou činnost. Pevnost! To je oč tu běží. Musí mít dostatečnou sílu a sílu stěn. Je lepší mít uvnitř ocelové lanko a ne provázek, ten vlhne a  prodlužuje se. Problém může být i napojování jednotlivých dílů a u uvolňující pojistky, většinou u těch se závitem. Seženeš za 1000Kč, ale i za 2000Kaček.

 

 

 

 

 

 

 

 

Na trhu existuje i lavinová sonda se zabudovaným elektrickým přijímačem. Umí zachytit signál, který vysílají všechny pípáky. S její pomocí dokážete spolehlivě určit polohu zavaleného díky zvukovému signálu, a tím zrychlit záchrannou akci. Bohužel si za tohle dost připlatíš.

 

 

LOPATA

Ta je taky dost důležitá. Plno lidí si myslí, že po lokalizaci vyhledávačem zasypaného snadno vyhrabe rukama nebo lyžemi, je to kravina. Vykopete leda mrtvolu.

Zapomeň na plastovou lopatku někde z akce v Lidlu.  List lavinové lopaty by měl být ze slitiny hliníku, mají tak dostatečnou odolnost. Dobrou teleskopickou lopatu od Mammut seženeš od 2000Kč.

Lopata se musí vejít do batohu. S lopatou na batohu jezdí jenom amatéři. Firmy přemýšlí i na úsporu místa a proto do teleskopického madla schovávají další užitečné věci jako například cepín nebo pilku na led.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jednotlivé části lavinového vybavení jsou dost drahé, proto je tu možnost zvýhodněného lavinového setu. To tě vyjde kolem 9000Kč za pípák, lopatu a sondu.Což není tak hrozné.

Ale je tu taky možnost si tohle všechno jen vypůjčit na pár dní v jednom z Outdoor shopů. Za pár stovek ti to půjčí a vysvětlí co a jak funguje. Protože nelez do hor bez toho aniž by si nevěděl jak se zachází s pípákem nebo co dělat se sondou.

Určitě by ses měl zúčastnit nějakýho lavinového kurzu. I tady v republice máme. Zkušení lidé ti vysvětlí vše o lavinách a jak se v nich pohybovat a chovat.

 

 

 

 

 

 

Tags:
Autor článku - Matěj Hrabačka

Krušnohorec srdcem i duší . Lyžování je takový můj styl žití. Díky tomu jsem poznal plno skvělých freeskierů a freeriderů. Tady vám čas od času dám pár rad a třeba i nějakou tu inspiraci.

  • 1
Předchozí článek

Může se také líbit

Co si o tom myslíš?

Your email address will not be published. Required fields are marked *