Nahrávám

Napiš pro vyhledání

Freeride je pohyb ve volném terénu. Jízda v prašanu přináší neuvěřitelné zážitky, ale může být i nebezpečná, a to zejména díky lavinám. Proto se mimo sjezdovky bez lavinového vybavení, party kámošů a alespoň základního povědomí o tom, jak se chovat a pohybovat, raději nepouštěj.
V tomto článku si představíme jednotlivé prvky lavinové výbavy i to, k čemu slouží.

Lavinovou výbavu (pípák, lopata, sonda) můžeš kupovat samostatně, ale finančně se ti více vyplatí celé lavinové sety.

BATOH

Batoh se typicky do lavinové výbavy neřadí, ale určitě by měl, protože si do něj ukládáš jednotlivé prvky výbavy (lopatu a sondu) i spoustu dalších věcí. Pokud budeš přemýšlet o koupi nového, koukej po minimálně 30 litrovém. Do toho by se ti mělo vejít vše na jednodenní túru. Batoh by měl umožnit rychlé a pevné upnutí lyží a být dobře přístupný i v rukavicích. Neustále sundávat a nandávat rukavice je totiž docela otrava. A pokud možno, vybírej více než jednokomorový. 1 komoru zabere složená lopata a lavinová sonda, do dalších komor si narveš náhradní oblečení, lékárničku, bivakovací vak, něco k jídlu a pití, mapu nebo GPS a mobil. Na nejnovější smartphone raději zapomeň. Ten se ti v mrazu rychle vybije a se zmrzlými prsty se špatně ovládá. Pořiď si raději starý dobrý tlačítkový telefon a hned si ulož číslo místní záchranné služby a číslo na ski areál v případě nouze. Koukni třeba na tento batoh Line Remote Pack, který má speciální kapsy na sondu i lopatu a také popruhy na uchycení lyží.

Pokud vyměníš běžný batoh za lavinový AirBag batoh, může ti to hodně pomoci. Sice je sám o sobě poměrně těžký, ale vystřelený airbag by tě v lavině měl udržet na povrchu. Airbag je založen na principu „inverzní segregace“. Tento efekt probíhá tak, že ve stejnoměrně se pohybující mase částic se menší částice prosívají dolů, zatímco větší částice putují vzhůru k povrchu. Airbagy tak zvyšují objem uživatele a významně podporují tento efekt.

Na našem eshopu pro tebe máme velký airbag batoh Pieps Jetforce BT Pack 35L black  nebo menší Pieps Jetforce BT Pack 25L black. Oba tyto batohy používají turbo ventilátor k nafouknutí ochranného vaku. Tím pádem můžeš vak opakovaně aktivovat a také s ním můžeš v klidu cestovat letadlem (na rozdíl od lavinových batohů na bombičku).

Pokud chceš vidět, jak lavinový batoh funguje v praxi, koukni na tohle video.

Zajímavost: Lavinový batoh vznikl díky lesmistrovi panu Aschauerovi. V 70. letech 20. století šel v zasněžené krajině se zastřeleným kamzíkem hozeným na batohu. Cestou se mu povedlo strhnout několik malých lavin, ale díky přidanému objemu (kamzíkovi) jeho tělo nebylo nikdy zasypáno. Následovaly pokusy s přivázanými kanystry a balony. Roku 1980 si patentoval nápad a v roce 1985 představil první funkční lavinový batoh ABS.

Airbag dnes

 

Začátky AirBagu

VYHLEDÁVAČ

Lavinový vyhledávač, také známý jako pípák nebo pieps (podle stejnojmenné značky Pieps). Pořízením pípáku bude tvůj účet o nějakých 4000 až 10000 lehčí, ale nutno podotknout, že šetření v tomto případě může mít tragické následky. Představ si, že ležíš hluboko pod sněhem (pokud na zádech nemáš airbag) v laviništi 300×100 metrů bez pípáku. Šance na to, že tě kámoš najde do 15 minut, je minimální. A po 15 minutách se šance na přežití rapidně snižuje. Proto všichni, kteří se pustí do freeridu, musí mít pípák zapnutý na vysílání a až v případě utržení laviny si ti, které lavina nezasáhla, přepnou na příjem a podle síly signálu, který se zobrazuje zvukově, světelně či digitálně, hledají zasypaného. Doporučujeme tří anténový vyhledávač, nejrychleji vyhodnocuje signál a vede tě přímo k zasypanému. Do freeridu s ním choď vždy jen s plně nabitou baterkou. Pípák nevozíme v batohu ani v kapse, ale vždy na těle pod bundou.

Na pomůcku zvanou Recco se nespoléhej. Je sice pravděpodobné, že ji máš v některé části svého oděvu, Recco ale vyžaduje speciální vyhledávací přístroj (jiný než pípák), jímž disponují pouze profesionální záchranáři, a to jen v některých střediscích v zahraničí.

LAVINOVÁ SONDA

Lavinová sonda je klíčovou pomůckou při hledání v laviništi. Používá se k dohledání zasypaného. Sondou přesně zjistíš, jak je zasypaný hluboko a jaká je jeho poloha, což má významný vliv na rychlost vyhrabání. Význam přesného sondování je pro úspěšnost záchrany velmi důležitý a vůbec nejde o jednoduchou činnost. Po nalezení hledaného nech sondu zapíchnutou na místě, ať neztratíš jeho polohu. Pevnost sondy je také důležitá. Musí mít dostatečnou sílu stěn, je lepší mít uvnitř ocelové lanko a ne provázek, ten vlhne a prodlužuje se. Problém může být i napojování jednotlivých dílů a u uvolňující pojistky – většinou u těch se závitem. Lavinovou sondu seženeš za 1000 Kč, ale i za 2000.

Na trhu existuje i lavinová sonda se zabudovaným elektrickým přijímačem. Umí zachytit signál, který vysílají všechny pípáky. S její pomocí dokážeš spolehlivě určit polohu zavaleného díky zvukovému signálu, a tím zrychlit záchrannou akci. Samozřejmě si za tuhle vychytávku trochu připlatíš.

LOPATA

Pípák, sonda a samozřejmě lopata. Ta je nepostradatelnou součástí lavinové výbavy. Plno lidí si myslí, že po lokalizaci vyhledávačem zasypaného snadno vyhrabe rukama nebo lyžemi, ale to je s prominutím kravina. Lopata je prostě potřeba.

Zapomeň na plastovou lopatku někde z akce v Lidlu. List lavinové lopaty by měl být ze slitiny hliníku, aby měl dostatečnou odolnost. Dobrou teleskopickou lopatu seženeš zhruba od 2000 Kč.

Lopata se musí vejít do batohu. S lopatou na batohu jezdí jenom amatéři. Firmy myslí i na úsporu místa, a proto do teleskopického madla schovávají další užitečné věci jako například cepín nebo pilka na led.

 

 

 

Jak už jsme si řekli na začátku, jednotlivé části lavinového vybavení jsou dost drahé. Proto se na trhu nabízejí předem připravené lavinové sety obsahující pípák, sondu i lopatu, které si můžeš prohlédnout například zde.

Jedna věc je lavinovou výbavu vlastnit a druhá, nesmírně důležitá věc, je umět ji správně použít. Určitě doporučujeme navštívit freeridový camp, kde si vyzkoušíš práci s lavinovou výbavou, zalyžuješ si a navíc tě zkušení lyžaři naučí i něco o pohybu v horách. Freeridové kurzy nalezneš například na těchto stránkách:
www.freerideguides.cz
www.freeridecamps.cz
www.alpy4000.cz

Tags:
Autor článku - Matěj Hrabačka

Krušnohorec srdcem i duší . Lyžování je takový můj styl žití. Díky tomu jsem poznal plno skvělých freeskierů a freeriderů. Tady vám čas od času dám pár rad a třeba i nějakou tu inspiraci.

  • 1
Předchozí článek

Okomentuj tento článek

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.