Nahrávám

Napiš pro vyhledání

BagJump + rozhovor s obsluhou

Bagjump alias airbag alias nafukovací polštář či pytel je dnes již celkem běžnou součástí některých zimních středisek. (Airbag slouží jako obecné označení nafukovacího pytle, Bagjump je již konkrétní firma vyrábějící podle nás nejlepší nafukovací vaky pozn. redakce). Airbag se využívá jako bezpečnější cesta pro zkoušení triků před tím, než je vyzkoušíte na skoku.

My jsme si pozvali na rozhovor Pavla ,,Kupču“ Kupčíka, který obsluhuje airbag ve švýcarském středisku Laax, aby nám pověděl něco bližšího o samotném bagu i jeho práci.

Kupča je jeden z průkopníků snowboardingu v ČR, který provozoval například Foshna skateshop a stále ho můžete vidět jako aktivního jezdce buď v Laaxu nebo v létě trénovat triky do vody na BigAir.cz v Novém Hrozenkově.

Pavel ,,Kupča” Kupčík

 

Čau Kupčo, jak jsi se prosím tě k této práci ve Švýcarsku vůbec dostal? A jak dlouho ji už děláš?

Čau, tady u bagu pracuju už třetí sezónu. Předtím jsem shapoval snowparky v ČR na Jasence a v Karolínce a poté jsem pracoval v rakouském St. Antonu pro Q-Parks taky jako shaper. V Laaxu u bagu začínal pracovat Martin Horák s Jirkou Volákem už před nějakýma 6 – ti rokama tušim. Potom Jirku vystřídal Michal Návrat a teď tu pracuju já s Kaňusem (Jan Kaňůrek pozn. redakce)

 

Pověz nám něco o samotném bagu. Mám pocit, že se tu předím nacházel trochu jiný typ.

Ano, předtím tu byla klasická ,,nafukovačka“. Ten se napustil vzduchem a zavřel se, aby vzduch neunikal ven. Teď je tu ale komorový BagJump, který je uvnitř rozdělený na vrstvy a stále se do něj vhání vzduch pomocí dvou motorků umístěných zepředu. Nafouknutí se reguluje pomocí průduchů po obou stranách.  Při dopadu do bagu se přebytečný vzduch vyfoukne ven průduchy a člověk se díky tomu krásně propadne do bagu. Tento bag je daleko bezpečnější. U nafukovacího hrozilo, že by se od něj člověk mohl při dopadu odrazit jak od trampolíny.

Pohled do vnitřní části bagu

 

Když začínající jezdec narazí ve středisku na bag, jak pozná zda se jedná o ten klasický nebo tento bezpečnější komorový bag?

Klasické bagy bývají většinou obdélníkového tvaru a jsou nižší (vypadá vážně jako polštář). Tento náš BagJump je čtvercový 15 x 15 metrů a na výšku má 3,5 metru. Bezpečně ho můžete poznat podle kolmých stěn a takové nafukovací ,,hradby“ po obvodu.

Nabízí se otázka jak se člověk dostane z bagu ven:)?

V levém rohu je z bagu východ. To znamená, že je tam přerušná hradba a jak se člověk blíží k východu, bag se s ním vyfukuje až se dostanete na zem. Lyže se při dopadu často samy vypnou. Nebo si je můžete vypnout rukou, či se na bag normálně postavit. Pak už stačí jen vzít lyže do ruky a dojít nebo se doklouzat k východu.

Východ z bagu

 

Jak vlastně vypadá tvoje náplň práce? Jseš tu každý den a co všechno musíš udělat pro zprovoznění bagu? Shapujete si i skok?

Provozní dobu máme od 10 do 15 hod. Když je hezké počasí a hodně lidí, zůstáváme někdy i trochu déle. Naopak při větru nad 25 km/h, mlze nebo sněžení bag zavíráme. Při mlze je to kvůli bezpěčnosti a při sněžení dokáže nový sníh bag zatížit tak, že se již nenafoukne na požadovanou výšku. Ranní příprava trvá zhruba 30 – 45 minut. Nafouknutí bagu zabere zhruba 15 minut. Kromě toho musíme rozestavit okolo plot a připravit další věci. Přes den vždy dohlížíme na dění okolo bagu. Lidi často nemají rozum a nejradši by si skočili na hlavu nebo do vyfouknutého bagu. Takže tu pro jistotu používáme ceduli se zelenou a červenou stranou jako semafor. Večer zabere zhruba stejně času i úklid. Musíme schovat motory, srolovat elektřinu, plůtek a upravit skok ručně. Nájezd nám naštěstí upravuje rolba.

Zelená ,,GO”

Červená ,,STOP”

 

 

 

 

 

 

Co tedy děláte, když několik dní v kuse sněží? Jak se dá sníh z bagu odklidit, aby se neprotrhnul?

Bohužel rolba i fréza by bag poškodila, takže vše musíme odklízet ručně pomocí speciálního hrabla. Ale ani ostré hrany lyží bagu nevadí. Jen se do bagu musí skákat bez hůlek. Jednak z důvodu bezpečnosti, tak i kvůli poškození bagu. Na horní straně bagu je pomocí suchého zipu připěvněna pro jistotu ještě jedně vrsta materiálu. Ale lidi nám často vylézají bokem přes průduchy, které nejsou z tak odolného materiálu. Takže máme vždy po ruce jehlu a nit a pravidelně zašíváme.

 

Všechny určitě zajímá, jak je taková práce finančně ohodnocena? Třeba v porovnání s průměrnou mzdou v ČR, která se nyní pohybuje kolem 25.000,- Kč tuším.

V porovnání s ČR jsme tu na tom lépe. Ale člověk si musí uvědomit, že i náklady na ubytování a jídlo jsou ve Švýcarsku daleko vyšší. Bez problému se tu uživíme, ale rozhodně neodjíždíme po zimě s přetékajícími konty. Jako bonus musim vyzdvihnout, že se tu přes den střídáme s Kaňusem. Takže vlastně každý pracujeme jen 3 hodiny denně plus ranní příprava nebo úklid. A kromě toho máme čas i na ježdění. Zápor je, že musíme být venku, ikdyž je třeba -20 stupňů. Práce je často psychicky i fyzicky náročná např. pří odklízení 50 cm nového sněhu.

Vzduchové průduchy

 

Jak je bag vytížený? Skáče tu hodně lidí? A od kdy vlastně začíná bagová sezóna?

Oficiálně bag otvíráme před vánoci a bude v provozu do konce března. Vše samozřejmě záleží na sněhových podmínkách. Lidí tu přes víkendy a prázdniny bývá dost. Klidně tu stojí fronta 10 – ti lidí čekajících na skok. A když se k tomu připojí nějaké lyžařské školy, tak je tu docela rušno.

 

Pro koho je tento bag převážně určen a kdo tu skáče víc, lyžaři nebo snowboardisté?

Poměr lyžařů a snb je tak 50/50. My máme skok natlačený přímo k bagu kvůli bezpečnosti. Takže náš bag je určen hlavně pro širokou veřejnost. Airtime na ,,doubly” tu uplně není, i když už jsem pár pokusů viděl. Tenhle bag funguje hlavně jako turistická atrakce.

Řikáš, že bag je bezpečný, ale přeci jen se musím zeptat. Co zranění?

Když už člověk dopadne do bagu, tak je to bezpečné. My máme paradoxně nejvíce zranění na odrazu. Většinou chce nějaký začátečník vyzkoušet backflip a urve ho už na odrazu tak moc, že se praští hlavou o skok.

Díky moc za rozhovor Kupčo, ať se ti daří!

Pokud byste měli nějaké další dotazy ohledně bagu, práce, nebo Kupči, napište nám je do komentářů a my se je pokusíme zodpovědět.

 

Tags:
Autor článku - Ondra Beneš

Ve freeskiingu se pohybuju už pěknou řádku let. Objel jsem velké množství českých i zahraničních závodů, odcoachoval spoustu campů a objevoval se ve freeski filmech i časopisech. Freeskiing mě stále hrozně baví a jsem rád, že se s tebou mohu podělit o své zkušenosti, rady a tipy.

  • 1
Předchozí článek

Může se také líbit

3 komentáře

  1. fitrs 04/03/2017

    Ahoj, chcel by som sa spytat, ci nevies kolko zeru energie tie motory? Pisal si ze je to turisticka atrakcia. tzn, bag je volne pristupny, neplati sa zan?

    Dakujem krasne a zelam este leknu zimu

    Odpovědět
    1. Ondra 05/03/2017

      Ahoj, ano bag je volně přístupný, nic se za něj neplatí. Je otevřený pro kohokoliv. Motory ti ještě zjišťujeme:).

      1. Ondra 05/03/2017

        Tady jsou informace co jsme zjistili o motoru:
        output: 3/4 HP
        volt: 230 V
        amp: 4.5 A
        Hz: 50

Co si o tom myslíš?

Your email address will not be published. Required fields are marked *