Nahrávám

Napiš pro vyhledání

Koupil sis nové freestylové lyže a co teď ? Než poprvé vyrazíš na svah, je potřeba ještě zvolit a nainstalovat vhodné vázání.

I když se možná zdá, že freestylové vázání se moc neliší od klasického sjezdového a člověka zde láká trochu ušetřit, není to dobrý nápad. Vázání je kritická bezpečnostní součást lyží. Když vázání nevyhodí správně při pádu, nebo naopak vyhodí když nemá (například na odrazu), můžeš se vážně zranit. Při výběru vázání je nejprve potřeba zjistit jaký DIN budeš potřebovat – DIN je číslo reprezentující vypínací sílu vázání. Značí, jak jednoduše vázání vyhodí při pádu. Je vypočteno z váhy, výšky, věku, velikosti lyžáku a dovedností lyžaře. Více se o DINu dozvíš např. v článku “DIN” – co to je?

Tuto stránku doporučuji pro jednoduchý výpočet DINu. DIN, který si vypočítáš, by měl být zhruba uprostřed rozsahu nastavení na zvoleném vázání. Například mé vázání Look PIVOT 14 se dá nastavit v rozsahu DIN 5 až DIN 14 a já ho mám utažené na DIN 10. Jak už jsem zmiňoval, vázání hraje kritickou roli v bezpečnosti lyžování a proto doporučuji vždy odbornou instalaci a seřízení.

 

Look PIVOT

Tyto vázání jsou známe především svojí unikátní otočnou patkou. Patka se nejprve otočí do strany a až poté vyhodí patu lyžaře směrem nahoru. To je rozdíl od klasické patky, která vyhazuje pouze směrem nahoru. Výrobce tvrdí, že je to bezpečnější a šetrnější způsob.
Look Pivot se vyrábí ve 3 variantách. Varianta DIN 12 a DIN 14 má plastovou DUAL WTR špičku, zatímco DIN 18 má špičku celokovovou. V minulých letech se tato řada vázání prodávala také pod označením ROSSIGNOL FKS (jednalo se o identické produkty, pouze v jiných barvách).

Nevýhodami je hlavně vyšší pořizovací cena a fakt, že nelze vyměnit brzdy bez odšroubování paty vázání z lyže.
Náhradní brzdy jsou také velmi drahé a těžko se shání.

Salomon a Atomic STH2 WTR

Vázání se vyrábí ve dvou variantách 13 a 16 DIN. Tady dávám velký palec nahoru, protože ani u 13 DIN verze nešetřili a je taky v kovovém provedení stejně jako vetší 16 DIN brácha. 13 DIN varianta je rozhodně nejodolnější vázání pro lehčí freestylové jezdce. Brzdičky se po zničení nebo ohnutí vyměňují velmi snadno, drží je jen jeden šroubek a dvě patičky, do kterých brzda zapadá. To je snad zároveň jediný problém s tímto vázáním, občas se stane, že se právě tyto dvě patičky ohnou a nejde potom správně nainstalovat brzdička nová.

Vázání STH WTR 16 najdeš na našem eshopu.

Opět se u Atomic i Salomon jedná o stejné vázání, jenom s jinými logy výrobce a barvami. Doporučuji vybírat podle aktuální ceny a barvy, která ti bude pasovat s lyžemi. Dávej také pozor na vázání STH 10, i když na první pohled vypadá velmi podobně jako STH 13, jedná se o jiné vázání v křehčím celoplastovém provedení. Nedoporučuji jezdcům nad 45Kg.

 

Tyrolia AAAttack2 GW

Toto vázání se vyrábí v 11, 12, 13, 14, 16 a 18 DIN verzích, stejně jako u Salomon STH2 jsou všechny verze totožné až na instalované pružiny a barvu. Tyrolia Attack je rozhodně jedno z nejvíc podhodnocených freestylových vázání na trhu a přitom se pyšní dobrou cenou, nízkou váhou a dobrou odolností. Brzdy se taky jednoduše mění. Není co dodat, výborné vázání.

Vázání Tyrolia – eshop

Marker Griffon, Jester a Squire

Rodina vázání od Markeru je jednoznačné nejpopulárnější mezi lyžaři především díky dobré dostupnosti a pověsti. Squire má 11 DIN a ve svém celoplastovém provedení je vhodný především pro lehčí a začínající lyžaře. Griffon s 13 DIN je sice také z plastu, ale má robustnější konstrukci. A nakonec Jester s 16 DIN nebo Pro varianta s 18 DIN se vyrábí v kovovém provedení pro nejvetší odolnost. Brzdy se dobře vyměňují a jsou asi nejdostupnější ze všech freestylových vázání.

Marker – eshop

Novinkou na letošní rok je také vázání od ARMADA. Konkrétně se jedná o model Warden, který je u Armada, Atomic i Salomonu stejný (rozdíly jsou pouze v logu a barvách). Celou nabídku vázání včetně ARMADA Warden najdeš zde.

 

Tags:
Autor článku - Milan Formánek

Jsem původem z Prahy, ale abych to měl blíž horám, přestěhoval jsem se do Skalistých hor v Coloradu. Za svoje domácí středisko považuji Keystone a jeho snowpark A51. Když zrovna nejsem na svahu, věnuji se naplno studiu informatiky a elektrotechniky na CU Boulder.

  • 1

2 komentáře

  1. Lukin 08/11/2018

    Super clanek! Ja bych jenom doplnil, ze nizsi porizovaci cena napriklad Markeru a jeho brzdicek je primo umerna jejich zivotnosti a funkcnosti. U zadneho Markeru nevypinaji spicky smerem nahoru (pri dopadu na patky). K vypnuti spicky vede pouze bocni tlak, nikdy spodni. To je podle meho nazoru nejvetsi nevyhodou tohoto systemu. Take mechanicka funkcnost celeho plastoveho Marker systemu klesa s pribyvajicimi oblouky, coz se napriklad u rossi/look vazani nedeje ani zdaleka tak drasticky. Proto vidivate na kopci tak casto perfektne funkcni FKS s desetinasobnym najezdem proti markeru. Marker = Dacia ~ Rossi = BMW

    Odpovědět
    1. Ondra - Freeskier 09/11/2018

      Díky za koment. Nezbývá, než souhlasit:).

Co si o tom myslíš?

Your email address will not be published. Required fields are marked *