Nahrávám

Napiš pro vyhledání

Sponzoring z pohledu freestylového lyžaře – Mario Skála

Po článcích Jak získat sponzoring a Sponzoring z pohledu firmy se dostáváme k třetímu a poslednímu článku z této série. Vyzpovídali jsme Marka ,,Maria“ Skálu, který se zatím jako jediný český freeskier probojoval na Olympiádu.

 

Čau Mario, shrneš nám prosím na úvod svoji kariéru? Jak jsi začínal, které firmy tě v průběhu ježdění podpořily a jaké byly tvé největší lyžařské úspěchy?

Čau Ondro, je těžké shrnout to v krátkosti, ale pokusím se. První firma, od které jsem dostával nějaký materiální support, byla snad tenkrát EC headwear a Avalaan, dnes už neexistují firmy. Potom jsem jezdil za českou distribuci Liberty Skis. Když už ty spolupráce začaly k něčemu vypadat, tak jsem jezdil za Line, Fulltilt, Apo, Marker, Giro a Sweet protection. Snad jsem nic nezapomněl. Tady už jsme měl slušné podmínky pro ježdění a dostával jsem spoustu materiální podpory. Časem jsem přešel k Dakine a v návaznosti na to ke Quiksilver, kde jsem vydržel v podstatě do teď. Podpora tam byla obrovská a dostával jsem spoustu skvělých věcí. Také jsem spolupracoval s BigShockem, kde mě posléze nahradil Šimba. Bylo na čase předat žezlo někomu jinému. Je to ale velká česká firma, se kterou se velice dobře komunikuje, a neměli problém ani s velmi dobrými travel budgety plus spoustu barterového plnění. Takže také super spolupráce!

 

Jak se ti podařilo všechny sponzory získat? Rozesílal jsi e-maily, obcházel jsi známé, nebo se ti firmy samy ozývaly?

Haha, kéž by se ozývaly samy. Tak to bohužel většinou nefunguje a člověk se musí naučit dobře se prodat. Většinou jsem během sezóny, ale především na konci každé sezóny, psal různým firmám a sháněl prostředky na ježdění. Někdy jsem dostal kontakty na konkrétní lidi ve firmách, což je vždycky lepší a ve většině případů to pak dopadlo úspěšně. Občas se samozřejmě ozval i někdo sám, ale někdy s nabídkou, která byla úplně mimo. Co mě ale potěšilo nejvíce, tak to bylo, když se ozvali sami z Audi. Párkrát jsem měl také štěstí na dobré spolupráce přes různé osobní kontakty, což je určitě hodně důležité.

Foto: David Karvay

 

Co bys poradil talentovaným freeskierům, kteří by rádi získali sponzoring?

Aby se snažili co nejlépe prodat svoje dovednosti. Ve finále to není tolik o tom, jak jezdíte a jaké dáváte triky, ale jak se prezentujete, jak umíte prodat svoje výstupy a jak moc jste aktivní a kreativní v tvorbě materiálu pro sponzory. Také je super pracovat na svojí image jako třeba Dan Hanka, který si vytvořil zcela originální image, která se dobře prodává, protože nezapadne v davu. V dnešní době také určitě navštěvovat sociální sítě, přes ně se dá dostat úplně všude a navázat kontakty s důležitými lidmi. Stačí mít alespoň trochu co nabídnout z jezdeckého hlediska.

 

Bylo něco, co tě na přístupu firem štvalo?

Jasně! Dnes už vím, že věci nejsou tak jednoduché, jako se mi zdálo kdysi, když jsem chtěl ve velké firmě travel budget a oni mi ho stejně neposkytli. Nejvíc mě štvalo asi právě tohle. Když víte, že ta firma je velká, má spoustu peněz, že hodně peněz dává do marketingu nebo do jiných sportovců, kteří nejsou tak marketingově atraktivní nebo jednoduše řečeno jsou to zevláci, a vy pak trávíte všechen svůj čas na horách i za svoje poslední peníze a ten feedback není takový, jaký byste očekávali.

Foto: David Karvay

Máš naopak ty něco, co víš, že jsi zanedbával a teď bys to dělal jinak? Myslím ve vztahu ke sponzorům, že jsi jim třeba neposílal tolik fotek apod.

No, to až po tom, co jsem si zranil koleno. To jsem tak nějak zakrněl a posílal jsem toho méně, než na co byli oni i já zvyklí z předešlých let. Díky tomu jsme ukončili spoustu skvělých spoluprací, ale prostě se stalo. Jinak vím, že jsem tomu dával 120% vždy a víc jsem ze sebe dostat nemohl. Jediné, co mi občas leží v hlavě, že jsem měl pozvánky na různé velké akce do zahraničí a já na ně nejel, protože jsem byl sám a nechtěl jsem nést náklady na cesty anebo se mi chtělo spíš jezdit sám pro sebe, případně natáčet, než závodit nebo exhibovat…

 

Vnímal jsi velký rozdíl v přístupu sponzorů v době, když jsi se dostal na Olympiádu?

Obrovský rozdíl!

 

Za nás sociální sítě ještě nebyly moc rozjeté. Myslíš, že dnes je pro firmy hodně důležité, kolik máš fanoušků na FB a Instagramu?

Jak už jsem říkal v předešlé otázce, tak v dnešní době to bez tohohle prostě nejde. Hlavně na Instagramu se dá budovat poměrně jednoduše fanouškovská základna, navazovat kontakty s manažery firem, ostatními jezdci, organizátory eventů a podobně. Je to super, ale nemůžu si pomoct s tím, že pro mě mělo větší kouzlo, když Instagram nebyl, nebo byl, ale nedala se tam dávat videa. Člověk se těšil celou sezónu, až na podzim vyjdou nové freeski filmy, aby to mohl nakoukávat, a vnímal  všechno mnohem intenzivněji. Teď otevřu Instagram a jsem ve vteřině přehlcený lyžováním. Valí se to na mě ze všech stran, protože to používá každý lyžař, a to kouzlo je pro mě prostě menší než dřív. Kolikrát tě to tak zahltí, že už to pak ani tolik nedokážeš ocenit…

 

Díky moc za rozhovor, na závěr tu máš samozřejmě prostor na děkovačky:)

Díky tobě za prostor a hlavně za trpělivost! A taky klasické děkovačky do Snowpanicu, Dakine a Quiksilveru za neustálou podporu i v mém freeski důchodu.

 

Tags:
Autor článku - Ondra Beneš

Ve freeskiingu se pohybuju už pěknou řádku let. Objel jsem velké množství českých i zahraničních závodů, odcoachoval spoustu campů a objevoval se ve freeski filmech i časopisech. Freeskiing mě stále hrozně baví a jsem rád, že se s tebou mohu podělit o své zkušenosti, rady a tipy.

  • 1

Okomentuj tento článek

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.