Lavinové batohy

Share

Freeride, skialp a turistika (a to i ta na sněžnicích) jsou krásné sporty s množstvím adrenalinových zážitků. Jedním z největších nebezpečí, se kterým bohužel musíme počítat, je lavinové nebezpečí. Pokud máš alespoň základní znalost problematiky, vhodnou výbavu, dostatek aktuálních informaci od místňáků, můžeš minimalizovat riziko nehody. Pokud totiž nastane kombinace více „špatných“ faktorů (nemáme…, nevíme..), tak bývá zaděláno na problém…

Vše okolo lavinové výbavy v článku ZDE!

K čemu je vlastně dobrý lavinový airbag?
Lavinový batoh je dnes už běžným doplňkem k záchranné sadě (lopata, vyhledávač, sonda). Výhodou batohu proti záchranné trojici je, že v případě pádu laviny pomáhá tělu zůstat na povrchu díky fyzikálnímu jevu zvanému INVERZNÍ SEGREGACE – kdy během pohybu částic různých velikostí zůstávají ty velké na povrchu. Lavinový airbag zvětší „objem“ člověka až o 150 litrů. Je tedy velká šance, že zasypaný vybavený lavinovým airbagem zůstane díky většímu objemu na povrchu, nebo těsně pod povrchem. Uplně stejně funguje, když si doma zatřeseš s pytlíkem chipsů, taky zůstanou největší kusy nahoře a ty malé spadnou do spod. Bohužel účinnost není stoprocentní, ale je poměrně vysoká – podle horské služby snižuje průměrně použití lavinového batohu úmrtnost z 22 % na 13 %. Je v tom započítáno i 60 % případů, kdy freerider batoh vůbec neaktivuje.

A Jak funguje INVERZNÍ SEGREGACE v praxi?

1. sjezd
2. lavina se pohybuje, lyžař má pořád možnost omezeného pohyb
3. zastavení laviny – po zastavení pohybu sněhu, je pohyb lyžaře pod povrchem sněhu téměř nemožný.
Čas záchrany rozhoduje o šanci na přežití. Výsledky statistické analýzy mnoha případů lavinových neštěstí.

Kartušový vs. akumulátorový systém

Starší systém je ten kartušový, který funguje podobně jako bombičky na šlehačku – jen kartuše jsou o něco větší a plní se stlačeným inertním plynem – argonem, směsí argonu a CO2 nebo dusíkem. Tlak v lahvích je většinou 300 barů. Při zatáhnutí za táhlo se batoh aktivuje proražením kartuše a stlačený plyn naplní airbag.

Novější je systém kompresorový, který je poháněný akumulátorem – k naplnění airbagu používá okolní vzduch. A hned vyvstávají první otázky – jak často se musí nabíjet a kontrolovat, jak těžká je baterie…

S technickými pokroky je většina nevýhod již vyřešena. Jen nesmíme zapomenout pravidelně nabíjet baterii. Kartuši sice nemusíme (dle instrukcí v manuálů výrobců) kontrolovat tak často, ale aspoň dvakrát za rok to je potřeba – kvůli kontrole tlaku v kartuši a upevnění tlakové láhve v systému. Některé starší kartušové systémy se navíc musí promazávat vazelínou. A když to nebudeme dělat, zvyšuje se riziko selhání batohu – kdo maže, ten jede. Baterii si zvykneš kontrolovat poměrně snadno – prostě se před každou túrou ujistíš, že máš nabito. Její kapacita je ale stále omezená, takže třeba členové expedice do odlehlých oblastí bez přístupu k elektřině stále využívají kartušový systém. Kartušové systémy jsou zase omezeny pouze jedinou aktivací na jednu bombu.

Velkou výhodou elektrických ventilátorových airbagů je i možnost aktivního nácviku odpálení. U kartušových modelů sice taky můžeš, s odpojenou bombou, trénovat opakovaně úchop a zatáhnutí za madlo, ale kompletní akci včetně nafouknutí vaků provedeš spíše výjimečně, protože to pak obnáší výměnu kartuše. Nácvik v tomto případě je dost důležitý, protože během let vyšlo najevo, že 12 % účastníků lavinových nehod nedokázalo aktivovat proces nafouknutí airbagů. Což se projevilo i v našem testu viz video níže. V tomto ohledu mají výrobci určitě prostor na inovace.  

Tvar airbagu

Tvar airbagu a jeho uchycení k batohu je konstruováno s ohledem na udržení zasypaného v jedné rovině pohybujícího se sněhu tak, aby nedošlo k situaci, že nohy s lyžemi máš dole, kde sníh už nejede (tření spodní vrstvy o statické podloží) a horní část těla ještě jede s pohybující se lavinou dále.

V minulosti se vyrábělo plno modelů batohů s různýmy tvary bagů. Z prvu se zdál i dobrý nápad bag, který měl vše schovaný v ramenních popruzích, což sice skvěle chránilo v lavině hlavu a krk, ale komfort nošení byl výrazně zhoršen, stejně jako nastavitelnost ramenních popruhů, což na celodenní tůru není nic příjemného.

Pohodlí – základ

Tohle si jen tak přes internet asi pořizovat nebudeš. Opravdu je mnohem lepší si batoh vyzkoušet na vlastní kůži v obchodě. I v prodejně Freeskier.cz máme lavinový batoh – airbag.

Velikost batohu

Záleží, jaké túry podnikáš: pro jednodenní freeride po středisku ti stačí bohatě 10 litrů, pro lehčí túry se spaním na horských chatách je vhodný objem okolo 35 litrů a pro náročnější horské přechody hledej víc než 40 litrů. Na trhu jsou dokonce i batohy s vyměnitelnými vaky, které jednoduše přepneš podle tvých představ.

Starosti a servis

Pokud si koupíš ventilátorový airbag, jedinou starostí bude zkontrolovat dobití akumulátoru a dostatečně si nacvičit aktivaci. Odpadávají další výdaje navíc i starosti související s leteckou přepravou a také dilema jakou kartuši si s sebou vzít.

Systémy s kartuší vyžadují buď plnění u potápěčských specialistů (FloatR.A.S., P.A.S), ale v mnohem větší míře musíte spolupracovat s dovozcem, přes něhož zajistíte výměnu použité kartuše. To funguje doma. Ve střediscích je běžné využít služeb odborných prodejen nebo půjčoven.

Airbag do letadla?

Na letiště si připrav pevné nervy – na webu výrobce si stáhni příslušné dokumenty v potřebném jazyce, jde hlavně o příslušný odstavec v přepravních podmínkách IATA (asociace leteckých dopravců). V Evropě kartuše přepravovat lze, ale pozor na USA, kde nesmí do letadla žádné tlakové nádoby, tam mají výhodu ventilátorové airbagy.

Ber zřetel na:

– Opravdový objem batohu vs. deklarovaný
– Dostatečný objem pro vaše aktivity
– Hmotnost
– Způsob připnutí lyží
– Dostupnost servisu v Česku, ale i v zahraničních destinacích
– Leteckou přepravu
– Délku zad tak, aby vám batoh dobře seděl
– Zádový systém
– Možnost přehození táhla pro aktivaci levou rukou
– Výškově stavitelné táhlo pro jisté zatažení na první dobrou
– Možnost fixace helmy
– Návod v češtině a pochopení údržby, aktivace a používání batohu či systému
– Dostatečně velké oddělení pro uložení lavinové výbavy.